Curs de fotografie si film
Manual realizat în cadrul
proiectului „Mănâncă mâncare”
- 2012 -
Autori: Toma Albăcan și Adina Rațiu
Introducere: Despre mâncare și imagini ca
mijloace creative
Mancarea si procesul de
hranire sunt unele dintre cele mai
perisabile fenomene necesare vietii, dar si motive de bucurie sau desfatare .
In majoritatea sarbatorilor
care celebreaza viata o parte importanta a sarbatorii este mancarea.
Nunta, botezul,
inmormantarea, trecerea de la o etapa a vietii la alta, majoratul sau
maturitatea sunt tot atatea prilejuri de a sarbatori prin diverse retete
corelate momentului.
A manca inseamna a trai dar
si a sarbatori viata. Actul de a manca
este o necesitate, dar se supune si unui ritual.
Pregatirea mancarii este o o
arta la fel cum este o arta si servirea
mesei. Multe din mesele de sarbatoare necesita o pregatire prealabila si au
niste coduri de comportament. (ex dress- codurile)
Servirea mancarii, mancarurile, felul in care populatia se
alimenteaza definesc anumite zone din
punct de vedere cultural.
( Ex: Bucataria orientala
difera atat prin ingrediente cat si prin metodele de a gati de bucataria mediteraniana
sau occidentala )
Gastronomia este studiul
relatiei dintre cultura si alimentatie.
Gastronomia este, prin
urmare, o activitate destul de complexă.
Urmărind cu atenție, oricine
va descoperi că în jurul mâncărurilor există dans, teatru, pictură, sculptură,
literatură, arhitectură, adica toate Artele frumoase.
Servirea mesei ne creaza un
complex de senzatii creatoare de sentimente de placere, datorate gusturilor,
mirosurilor sau modului de prezentare a mancarii. Mesele sunt prilej de
comunicare.
Modul de prezentare al
mancarii se supune unor norme ale armonizarii culorilor, texturilor alimentelor
sau reguli de aranjare a farfuriei.
Regulile pentru a face masa cat mai placuta sunt norme ale armonizarii senzatiilor.
Termenii folositi pentru
descrierea felului in care arata mancarea sunt termeni care stimuleaza dorinta
de a manca si starnesc pofta: apetisant, proaspat, gustos, savuros, etc
Gatitul mai este denumit si arta culinara iar bucatarii sunt numiti
maestrii. Bucatarii sunt astfel niste artisti care exerseaza mult mestesugul de
a gati.
Principalele activități ale
unui gurmand includ descoperirea, gustarea, experimentarea, cercetarea,
înțelegerea și documentarea în scris a alimentelor și mâncărurilor.
Exista meserii deja
consacrate prin care gatitul este expus artistic. Bucatari care sunt expozitivi
si creaza Show-uri culinare demonstrative, arta de a scrie retete in forme
literare, fotografi specializati in fotografii gastronomice etc.
Pe parcursul a cinci zile
beneficiarii programului “Mananca mancare” vor invata sa-si exprime
sentimentele legate de mancare prin scrierea unor scenarii care vor sta la baza
unor proiecte de arta vizuala, fotografie, colaj si slide show fotografic.
Se spune ca o imagine face
cat o mie de cuvinte si fiecare fel de mancare are propria poveste.
Training de scriere
dramatica, fotografie si slideshow fotografic
Trainingul se va desfasura
pe parcursul a cinci zile in care beneficiarii programului vor invata sa
cerceteze tematica si anume hrana sanatoasa, sa scrie scenarii care vor sta la
baza unor fotografii, colaje si slide show-uri fotografice.
Despre fotografie ca mijloc
de comunicare:
Fotografia este arta de a
comunica ceva care ne-a starnit interesul, care ne-a impresionat sau ne-a
starnit curiozitatea.
Zi de zi prin fata noastra
se deruleaza o multitudine de imagini pe care, daca suntem impresionati, “le
decupam” in memoria noastra pentru ca mai apoi facand recurs la memorie sa le
impartasim prietenilor. Fie ca e vorba de un peisaj, de un moment dramatic, un
fenomen natural sau o simpla intalnire, mintea umana recurge, atunci cand
descrie ceva la descrierea celui mai pregnant moment al imaginii. De exemplu:
Am vazut o barza care si-a luat zborul, momentul zborului este momentul care
ne-a atras atentia. Avea aripile si ciocul, foarte mari. In “fotografia”
aceasta barza este subiectul, apoi descriem detalii, care ne-au intrigat,
“aripile si ciocul sunt foarte lungi. De cele mai multe ori memoria retine
detalii de colorit, “era la apusul soarelui, cerul era rosu” .
In actualitate imaginea este
mult mai importanta decat in alte perioade, mijloacele moderne ne permit ca in
fiecare moment sa imortalizam ceva inedit sau amuzant. Mai mult acum exista Facebook,
locul care iti descrie starile in primul rand prin fotografiile postate.
Facebook are de asemenea peretele, locul in care ne descriem in scris starile
sau descrierile a ceea ce am postat ca imagine.
Devenim, descriind
cotidianul prin descrierea imaginilor,
niste artisti ai comentarii acestuia prin fotografie, fie ea intiparita
in memorie fie capturata in telefonul mobil, in aparatul de fotografiat. Exista
stiluri si genuri ale fotografiei: instantaneul cotidian, fotografia dintr-un
reportaj autonom(de genul unui album de pe facebook), colajul regizat,
fotografia publicitara si fotografia conceptuala.
Instantaneul cotidian este
surprinderea unui moment din timpul unei zile care sa descrie asa cum ziceam,
propria parere despre subiectul fotografiat. Daca fotografiem profilul unui om
cu nasul foarte mare sau in timp ce face un gest nepotrivit pe care-l
surprindem pentru a-l pune in evidenta, rezulta faptul ca am transmis o idee
critica la adresa a ceea ce am vazut. Doi copii care isi impart inghetata
reprezinta un comentariu pozitiv al unui gest frumos, delicat si genuin.
Astfel noi oferim prin
fotografie o viziune proprie si exprimam o opinie.
Reportajul autonom este o
succesiune fotografica ce descrie o actiune mai ampla. Reportajul autonom este
acela care are nevoie de un scenariu. Vrem de exemplu sa expunem in imagini
felul in care se circula cu mijloacele de transport in comun. Un astfel de
reportaj are nevoie de un script, sau scenariu care descrie din nou o opinie
sau un punct de vedere. Vrem sa aratam de exemplu ca avem un transport in comun
bun, cu un tramvai modern, atunci scenariul nostru urmareste aspectele frumoase
ale subiectului pe care il abordam. Un astfel de script sau scenariu este un
plan care pe parcursul “documentarii” sale fotografice se va schimba si in
functie de imaginile pe care le gasim si care ne starnesc interesul. O persoana
in varsta urca cu usurinta in tramvai pentru ca usa se deschide direct la
nivelul solului. Interiorul este unul frumos, fotografiem fete relaxate cate se
bucura de calatorie. In scenariu vom scrie “ o imagine care sa descrie
confortul tramvaiului” etc
Motto:
Inainte sa
fie un limbaj, fotografia e arta.
Inainte sa
fie arta, fotografia e un mestesug.
Inainte sa
fie mestesug, fotografia e fizica, mecanica, optica, chimie, electronica,
informatica, atitudine, comunicare, orientare.
Inainte sa
fie toate acestea, fotografia este pasiune.
Se poate
invata mai intai alfabetul, mai apoi cuvintele si in cele din urma cum se fac
versurile, eseurile sau metaforele în fotografie pentru ca fotografia este un
limbaj universal.
Ce este şi ce face acest curs?
Cursul se adreseaza tinerilor care
doresc sa se initieze in tehnica fotografica, de la incadrarea subiectului si
potrivirea timpului de expunere pana la
prelucrarea ulterioara in Photoshop, pregatire pentru tipar sau publicare pe
Internet.
Cursul isi propune sa expuna si sa
dezvolte doua componente majore : in primul rand, aprofundarea elementelor de
tehnica si arta fotografica - un studiu intensiv al fundamentelor fotografiei
si al elementelor de compozitie, aducand in discutie diferite stiluri
fotografice, iar in al doilea rand, procesarea profesionala a imaginilor in
Adobe Photoshop si Adobe Lightroom.
Fiind un curs interactiv accentul se
va pune pe lucrul practic astfel incat orice notiune teoretica se va pune in
practica la orele de curs.
Modalitati de lucru: -
predare teoretica : explicare, exemplificare , analiza.
- activitati
practice: workshop.
Lectia nr 1 – Notiuni introductive
Scopul lectiei:
- Familiarizarea tinerilor cu aparatul foto digital si cu
notiunile tehnice specifice legate de fotografie,
- Dobândirea abilităţilor de organizare a
şedinţelor fotografice,
- Lucrul in echipa, colaborarea dintre tineri proveniti din
diverse medii sociale precum si colaborarea cu tineri cu dizabilitati de
vorbire si auz,
- Dezvoltarea abilitatilor sociale, civice si educationale
ale tinerilor participanti la proiect,
- Dezvoltarea simtului artistic
- Dobandirea competenţelor necesare
desfăşurării ocupaţiei de fotograf .
Durata:
50 min cunostinte teoretice la un
nivel accesibil pentru toti participantii, intr-o atmosfera placuta
10 min pauza
50 min activitati practice
Conditii de participare:
cunoştinţe de bază privind utilizarea calculatorului si detinerea unui aparat
foto digital cu funcţie manuală
- Fiecare participant isi va aduce propriul aparat foto in
buna stare de functionare, cu acumulatorii incarcati.
- Participantii care si-au cumparat aparate foto digitale
noi, special pentru acest proiect , vor fi sfatuiti să studieze în detaliu manualul
de utilizare al aparatului si sa faca fotografii de probă în timp ce studiaza
manualul.
Cunostinte teoretice:
Componentele principale ale
aparatului foto:
- Corpul aparatului
(cunoscut ca şi camera obscură)
- Diafragma (dispozitiv de
deschidere al obiectivului)
- Obturatorul (dispozitivul
prin care lumina ajunge la senzor sau la peliculă)
- Vizorul (permite prinderea
în câmpul aparatului a obiectului care trebuie observat.)
- Obiectivul (dispozitivul
care transmite imaginea în planul de focalizare)
- Blitzul – dispozitivul
care aduce suplimentul de lumină.
Activitati practice –
fotografii diverse
Lectia nr 2 – Tehnica fotografica
Scopul lectiei:
- Familiarizarea
tinerilor cu aparatul foto digital si cu notiunile tehnice specifice legate de
fotografie
- Dobândirea
abilităţilor de organizare a şedinţelor fotografice,
- Lucrul
in echipa, colaborarea dintre tineri proveniti din diverse medii sociale precum
si colaborarea cu tineri cu dizabilitati de vorbire si auz,
- Dezvoltarea
abilitatilor sociale, civice si educationale ale tinerilor participanti la
proiect,
- Dezvoltarea
simtului artistic,
- Dobandirea
competenţelor necesare desfăşurării ocupaţiei de fotograf
Durata: 50 min
cunostinte teoretice intr-o atmosfera placuta, relaxata
10 min pauza
50
min activitati practice
Cunostinte teoretice
- Controlul camerei foto – notiuni referitoare la
setarile aparatelor foto digitale
- Filtre – utilizari speciale (filtre incluse in
functiile standard ale aparatului si filtre pentru obiective, in scopuri de
corectie sau de realizare de efecte speciale)
- Intelegere expunere (timpii de expunere/ in secunde;
valori si masurari; subexpunere sau supraexpunere; expunerea subiectelor in
miscare;
- Diafragma;
- Focalizare;
- Folosire blitz/flash si tehnici speciale (tipuri de
blitzuri; efecte asupra expunerii; utilizari simultane de mai multe blitzuri;
sincronizari cu timpii de exunere);
- Lumini si umbre (intensitati luminoase; temperatura de
culoare; reflexii; difuzia; dispersia; polarizarea);
Culoarea in fotografie (nuanta/saturatie/stralucire)
de interior si exterior; tehnici de iluminare);
Lectia nr. 3 - Compozitia fotografiei, lumina si crearea
efectelor
Scopul lectiei:
- Recapitularea si consolidarea cunostintelor dobandite in
primele 2 module si dobandirea de noi cunostinte legate de compozitia
fotografiei, lumina si crearea efectelor.
- Dobândirea abilităţilor de organizare a şedinţelor
fotografice,
- Lucrul in echipa, colaborarea dintre tineri proveniti din
diverse medii sociale precum si colaborarea cu tineri cu dizabilitati de
vorbire si auz,
- Dezvoltarea abilitatilor sociale, civice si educationale ale
tinerilor participanti la proiect,
- Dezvoltarea simtului artistic,
- Dobandirea competenţelor necesare desfăşurării ocupaţiei
de fotograf
Durata: 50 min cunostinte teoretice intr-o atmosfera
de veselie si buna dispozitie
10 min pauza
50 min activitati practice
Fotografia reprezinta
comunicare intr-un limbaj vizual, fiecare fotografie spune o poveste, transmite
un mesaj .
Se va afisa pe flipchart
cate o fotografie facuta de fiecare participant in primul si/sau al doilea
modul, iar participantii vor fi rugati
sa scrie povestea unei fotografii preferate, alta decat cea proprie, in nu mai
mult de 5 randuri. Se va discuta daca mesajul a ajuns in mod corect de la
emitator la receptor.
Se va aprofunda tema “Compoziţia fotografiei” – fotografia avand două elemente cheie:
subiectul şi mediul înconjurător.
Calitatea produsului finit
depinde în cea mai mare măsură de simţul artistic al fotografului.
Participantii vor invata sa
foloseasca camera digitala in functie de lumina ambientala sau rezultatul
dorit.
Activitatile practice vor reflecta cunostintele teoretice
dobandite
Lectia nr 4 - Fotografia de studio si fotografia de
exterior
Scopul lectiei:
- Recapitularea si consolidarea cunostintelor dobandite in
primele 3 modul e si dobandirea de noi cunostinte legate de fotografia de studio
si fotografia de exterior.
- Dobândirea abilităţilor de organizare a şedinţelor
fotografice,
- Lucrul in echipa, colaborarea dintre tineri proveniti din
diverse medii sociale precum si colaborarea cu tineri cu dizabilitati de
vorbire si auz,
- Dezvoltarea abilitatilor sociale, civice si educationale
ale tinerilor participanti la proiect,
- Dezvoltarea simtului artistic,
- Dobandirea competenţelor necesare desfăşurării ocupaţiei
de fotograf
Durata: 50 min cunostinte teoretice intr-o atmosfera
de veselie si buna dispozitie
10 min pauza
50 min activitati practice
Se va aprofunda tema “Fotografie de studio” – se va asigura
logistica necesara, sala fiind transformata intr-un studio foto iar
participantii vor fi pe rand “fotografi”si “fotomodele”. Ei vor invata despre :
- Tehnici de iluminare diverse
- Folosirea fundalului corespunzator temei date
- Ce sa ceara modelului si cum sa-l directioneze
- Importanta machiajul si a parului pentru tema data
- Lucrul in echipa si importanta lui
si vor aplica in practica
cele invatate.
De asemenea, participantii
vor invata sa:
- Fotografieze sticla si articolele
transparente
- Fotografieze
produsele de inox
- Fotografieze produse alimentare, fructe,
legume, mancaruri, compozitii cu tematica gastronomica
Se va aprofunda tema “Fotografie de exterior”.
Participantii vor invata
despre:
- Alegerea momentului zilei pentru fotografiere
cat si a folosirii elementelor existente ca fundal sau accesorii
- Tehnici de taiere / adaos lumina
- Tehnici de folosire a blitzului de studio in
exterior
- Tehnici pentru fotografia de noapte
Participantii isi vor insusi
notiunile de baza despre realizarea unui:
fotoreportaj - aspecte si
recomandari in functie de domenii: sportiv, artistic, turistic, social,
politic, ceremonii, etc.);
portret - planuri de
prezentare; compozitii; distante focale; fotografii de grup; decoruri;
fundaluri de interior si exterior; tehnici de iluminare);
peisajul
si vor aplica in practica cele invatate.
Lectia nr 5 – Tehnici avansate de retus foto si tehnici de prelucrare si trucaj pe fotografie
Scopul lectiei:
- Recapitularea si
consolidarea cunostintelor dobandite in primele 4 module si dobandirea de noi
cunostinte legate de tehnici le avansate de retus foto si tehnici de prelucrare
si trucaj pe fotografie.
- Dobândirea abilităţilor de
organizare a şedinţelor fotografice,
- Lucrul in echipa,
colaborarea dintre tineri proveniti din diverse medii sociale precum si
colaborarea cu tineri cu dizabilitati de vorbire si auz,
- Dezvoltarea abilitatilor
sociale, civice si educationale ale tinerilor participanti la proiect,
- Dezvoltarea simtului
artistic
- Dobandirea competenţelor
necesare desfăşurării ocupaţiei de fotograf
Durata: 50 min cunostinte teoretice intr-o atmosfera
de veselie si buna dispozitie
10 min pauza
50 min activitati practice
In acest curs se va studia
folosirea programului Adobe Lightroom si
elemente de baza Adobe Photoshop.
Adobe Photoshop:
- Folosirea tehnicilor
avansate de editare si retusare a imaginilor: corectare cromatica, introducerea de noi elemente, prelucrare +
montaj de imagini (reasamblare elemente), decupaj
- Explorarea mediului de
lucru Photoshop - instrumentele specializate de lucru cu analiza bara de
proprietati si corelare cu ferestre specializate (ex: Layers, History, Paths, Info,
Navigator, s.a.) si meniuri legate de operatiunile propuse, controlul
culorilor, elemente pentru controlul mediului de vizualizare pe ecran -
organizarea paletelor
- Realizare selectii
complexe , crop-uri imagini,
transformari proportionale si la dimensiune fixa, gradienti, pattern-uri,
brush-uri, editare culori, instrumente de blurare, subexpunere sau
supraexpunere a pixelilor, saturare sau desaturare a pixelilor, instrumente de
clonare;
- Utilizarea elementelor
necesare editarii structurilor bitmap, reesantionarea imaginilor, trasarea
structurilor bitmap;
Efecte: Drop Shadow, Inner
Shadow, Outer & Inner Glow, Stroke, Gradient Overlay, Satin, Bevel &
Emboss
- Productia de imagini,
lucrul cu imagini destinate mediului web, modalitati de optimizare elementele
grafice pentru Web.
Competenţe dobândite de
participanţi la finalul modulului:
• culegerea datelor necesare efectuării lucrărilor
fotografice
• utilizarea şi întreţinerea aparaturii de profil
• pregătirea, executarea şi prelucrarea fotografiilor
digitale
Cele mai bune fotografii
realizate de fiecare participant cu ocazia proiectului vor fi tiparite pe tipul
de suport adecvat: hartie foto, canvas, K-fix, la dimensiunea de 0,50 m / 0,70
m si vor fi expuse in si out doors cu ocazia expozitiilor de promovare a
rezultatelor proiectului.
Lectia nr 6 – Trecerea de la imagine statică la imagine în mișcare
Cursul este adresat
tinerilor dornici sa afle ce se intampla in spatele camerei de luat vederi,
tinerilor care au idei creative si
inovatoare pe care doresc sa le puna in practica.
Modalitati de lucru -
predare teoretica : explicare, exemplificare , analiza.
- activitati
practice: workshop.
In acest curs, participantii
vor dobandi cunostinte generale despre camera video, vor invata
• cum se mânuiește o cameră video,
• care sunt principalele încadraturi folosite de cameramani
și diferența dintre planurile de filmare.
• cum se foloseste Windows Movie Maker pentru a taia, lipi,
edita, adauga efecte pe clipuri video
• cum se face un slideshow din poze, cum se pot pune efecte
pe poze sau clipuri video, cum se pot edita sau taia clipuri video, cum se pot
pune efecte de tranzitie (trecerea de la un clip la altul se numeste efect de
tranzitie)
La sfarsitul cursului toți participantii vor putea să
foloseasca o cameră video și să încerce câteva dintre cele învățate. Ei vor fi
incurajati sa au creeze câteva scurte scenarii de film, filmând împreună cu
trainerul primele lor secvențe cinematografice și învățând despre decupajul
cinematografic.
Lectia nr 7 – Folosirea scenariului și a regiei de film/fotografie
Lectia nr 7 – Folosirea scenariului și a regiei de film/fotografie
Cursul este adresat
tinerilor dornici sa afle ce se intampla in spatele camerei de luat vederi,
tinerilor care au idei creative pe care
doresc sa le puna in practica.
Modalitati de lucru -
predare teoretica : explicare, exemplificare , analiza.
- activitati
practice: workshop.
Cursul contine:
• ateliere de limbaj audiovizual – scenaristica, regie,
imagine, editare si productie de film.
• exercitii de limbaj cinematografic pornind de la un fragment
literar, de la o fotografie, pictura sau secventa de film.
• exercitii pentru stimularea creativitatii – gasirea ideii
cinematografice.
• creearea personajului de film.
• dezvoltarea dialogului intr-un scenariu de scurt metraj.
• notiuni de cultura cinematografica – istoria filmului,
curente si genuri in cinematografia mondiala.
• arta regiei de film: planul cinematografic, secventa
cinematografica, decupajul regizoral, repetitiile cu actorii in platoul de
filmare, unghiurile de filmare si miscarile aparatului de filmat.
• tehnici de iluminare in platou pentru filmari interioare
si exterioare.
• decupajul regizoral, tehnica de montaj in spot publicitar,
videoclip, televiziune, film documentar si fictiune.
• realizarea castingului de film.
• scenografia de film.
• arta actorului de film.
• notiuni de productie cinematografica – cautarea unor surse
de finantare, bugetarea unui film, etc.
Cursul se va finaliza cu
realizarea unui film de scurt metraj (reportaj, videoclip, fictiune,
documentar) si cursantii primesc suport in vederea realizarii filmelor.
Lectia nr 8 – Aprofundarea cunoștintelor de editare în vederea editării video
Cursul este adresat tinerilor
creativi, dornici sa invete atat tainele editarii materialelor video, cat si sa
spuna o poveste cu ajutorul unui clip sau film.
In acest curs se va
aprofunda modalitatea de lucru cu Adobe Premiere si instrumentele acestuia. De
asemenea, se va invata despre:
• Compozitie de baza
• Corectii de culoare si luminozitate
• Crearea titlurilor
• Exportarea fisierelor in diferite formate
La sfarsitul perioadei de
pregatire, participantii vor fi capabili sa lucreze cu programul si sa
stapaneasca notiunile tehnice si procedeele de editare. Toate notiunile
teoretice vor fi puse in practica la orele de curs pentru a putea fi invatate
mai usor sub indrumarea trainerului.
9. Vocabular
AE – (Auto Exposure) este un mod de
fotografiere in care aparatul alege setarile optime pentru expunere tinand
seama de conditiile de iluminare.
AE Lock - ( Automatic Exposure lock ) Abilitatea de a bloca setarile de expunere (apertura si viteza shutteru-lui), utila atunci cand mai multe poze urmeaza a fi lipite intre ele.
AE Lock - ( Automatic Exposure lock ) Abilitatea de a bloca setarile de expunere (apertura si viteza shutteru-lui), utila atunci cand mai multe poze urmeaza a fi lipite intre ele.
Aperture - ( Diafragma )
Sistem cu care se poate varia fluxul de lumina care strabate obiectivul, dar si
profunzimea si uneori chiar claritatea.
AF – (Auto Focus) un mod de
fotografiere in care aparatul realizeaza focusul in mod automat.
Buffer - Memorie rapida pentru stocarea temporara a informatiilor,
dupa care sunt scrise pe card sau in memoria aparatului, functia permite
efectuarea mai multor poze, in succesiune rapida.
Burst Mode - Posibilitatea de a face mai multe poze prin apasarea
unui singur buton, se mai numesc si fotografii in rafala.
CCD – (Charge-Coupled Device)
reprezinta senzorul care realizeaza captura imaginii.”Dimensiunea” lui este masurata in pixeli.
CMOS – (Complementary Metal Oxide Semiconductor) este un alt tip de senzor, se intalneste mai rar, dar viitorul se pare ca ii apartine datorita consumului mai redus de energie fata de senzorul CCD
CMOS – (Complementary Metal Oxide Semiconductor) este un alt tip de senzor, se intalneste mai rar, dar viitorul se pare ca ii apartine datorita consumului mai redus de energie fata de senzorul CCD
Diafragma -
Dispozitiv al aparatului de fotografiat care, prin deschidere sau inchidere,
permite controlul asupra cantitatii de lumina ce patrunde in aparat
EXIF - ( Exchangeable Image File ) Standard pentru stocarea de informatii ce salveaza detalii privind aparatul, poza, data , in formatul fotografiei.
EXIF - ( Exchangeable Image File ) Standard pentru stocarea de informatii ce salveaza detalii privind aparatul, poza, data , in formatul fotografiei.
IS - ( Image Stabilization ) Metoda de compensare optica a
miscarilor fotografului.
JPEG (Joint Photographic
Experts Group) este formatul de imagine cel mai des folosit pentru stocarea
imaginilor si/sau afisarea lor pe internet. Acest algoritm se bazeaza pe faptul
ca oamnenii sunt mult mai senzitivi la micile modificari de stralucire
(luminescenta) decat la cele de culoare. Acest format suporta adancimi de
culoare de pana la 24 de biti. Este bine ca sa alegeti acest format de imagine
atunci cand ea nu va mai fi editata, si acesta este rezultatul final. Cat timp
editati imaginea, folositi formate fara pierdere de calitate precum BMP si
TIFF. Compresia este realizata in bocuri de 8x8 pixeli, care sunt vizibili daca
folositi un grad mare de compresie si mariti imaginea.
Macro – Este un mod de fotografiere in
care subiectul se afla foarte aproape de obiectivul aparatului.
Megapixel – Este unitatea de masura a unui senzor CCD si include 1 mil de pixeli. Aceasta marime este unul dintre elementele de diferentiere ale aparatelor digitale.
Megapixel – Este unitatea de masura a unui senzor CCD si include 1 mil de pixeli. Aceasta marime este unul dintre elementele de diferentiere ale aparatelor digitale.
Megapixel – Este unitatea de masura a unui senzor CCD si include 1 mil de pixeli. Aceasta marime este unul dintre elementele de diferentiere ale aparatelor digitale.
Megapixel – Este unitatea de masura a unui senzor CCD si include 1 mil de pixeli. Aceasta marime este unul dintre elementele de diferentiere ale aparatelor digitale.
RAW - Compresia poate degrada intr-o anumita
proportie imaginea, de aceea unele aparate permit stocarea lor necomprimate
pentru a pastra o calitate cat mai mare posibil. In unele cazuri aceste fisiere
sunt proprietatea unor firme si nu sunt prezente in alte aplicatii decat cele
dezoltate de firma respectiva. De exemplu Canon foloseste fisiere necomprimate
care interpoleaza imaginea o data ce este descarcata pe computer. Alte aparate
folosesc un format mai universal - TIFF.
Sensibilitate ISO – Reprezinta senzitivitatea senzorului la lumina.Putem intalni valori de 200, 400, 800 (mai uzuale) insa pot urca si pana la 1600 sau chiar 3200 in cazul modelelor mai avansate.O setare ISO mai joasa este folosita pentru capturarea imaginilor foarte luminoase din moment ce scade senzitivitatea la lumina. Cu cat setarea ISO este mai ridicata cu atat mai mult creste si nivelul de zgomot al imaginii finale (acele granulatii)
Shutterspeed - Durata in care filmul sau captorul de imagine, in cazul aparatelor digitale, este expus la lumina.
Sensibilitate ISO – Reprezinta senzitivitatea senzorului la lumina.Putem intalni valori de 200, 400, 800 (mai uzuale) insa pot urca si pana la 1600 sau chiar 3200 in cazul modelelor mai avansate.O setare ISO mai joasa este folosita pentru capturarea imaginilor foarte luminoase din moment ce scade senzitivitatea la lumina. Cu cat setarea ISO este mai ridicata cu atat mai mult creste si nivelul de zgomot al imaginii finale (acele granulatii)
Shutterspeed - Durata in care filmul sau captorul de imagine, in cazul aparatelor digitale, este expus la lumina.
TIFF(Tag Image
File Format) a fost initial descoperit si dezvoltat de corporatia Aldus pentru
a stoca imaginile create de scannere si programe de editare grafica. Acest
format este foarte raspandit,mai ales in aplicatiile DTP. Acest format de
imagine are mai multe variante, unele pot fi comprimate cu algoritmi fara
pierdere de imagine, precum LZW. Aceste fisiere suporta o adancime a colorii de
pana la 24 de biti
Viewfinder – Este vizorul prin care utilizatorul unei camere foto poate face compozitia unei imagini fara a folosi ecranul LCD. Acesta poate fi de doua tipuri : optic (nu consuma energie, se foloseste sistemul intern de lentile) sau electronic (un mic ecran LCD pe care pot fi afisate si alte informatii referitoare la setari)
Viewfinder – Este vizorul prin care utilizatorul unei camere foto poate face compozitia unei imagini fara a folosi ecranul LCD. Acesta poate fi de doua tipuri : optic (nu consuma energie, se foloseste sistemul intern de lentile) sau electronic (un mic ecran LCD pe care pot fi afisate si alte informatii referitoare la setari)
Zoom Digital - Permite marirea (apropierea) subiectului, selecteaza
doar o parte a fotografiei si se pierde din claritate si calitate.
Zoom Optic - Permite marirea (apropierea) subiectului fara ca
fotografia sa isi schimbe rezolutia. Fotografiile ies clare si de calitate.
No comments:
Post a Comment